המפץ הגדול של המידע – איך מידע משנה ומעצב את חיינו?

I. אמנים, מעצבים וחוקרים מגיבים למפץ הגדול של המידע ולהשפעותיו על חיינו

מתוך התערוכה ביג באנג דאטה – טריילר וידאו – סומרסט האוס, לונדון 2016

סיור בתערוכה בברצלונה 2014

אתר התערוכה – http://bigbangdata.cccb.org/en/

מה מידע לא יכול לגלות / לעשות?

LuYang Delusional Mandala by LuYang from LuYang on Vimeo.

לקריאה נוספת והסברים על הוידאו

http://www.designboom.com/design/istanbul-design-biennial-lu-yang-delusional-mandala-film-digital-avatar-10-25-2016/

עוד על הבינאלה לעיצוב באיסטנבול 2016

“Are We Human? The Design of the Species: 2 Seconds, 2 Days, 2 Years, 200 Years, 200,000 Years”

http://www.domusweb.it/content/domusweb/en/design/2016/11/03/are_we_human_.html

II. cultural analytics
אנליטיקס חברתיים – מדעי המחשב פוגשים מאגרי מידע אמנותיים/ חברתיים

אטומים לא מחייכים – ראיון עם לב מאנוביץ –  Atoms don't smile – Lev Manovich, Anna Wójcik A conversation with Lev Manovich

אנליטיקס חברתיים – לב מאנוביץ – http://lab.softwarestudies.com/p/cultural-analytics.html

מצגות, סרטוני וידאו, קישורים והסברים

OVERVIEW

Cultural Analytics is the use of computational and visualization methods for the analysis of massive cultural data sets and flows. The concept of cultural analytics was developed by Lev Manovich in 2005 and the term itself was introduced in 2007. At Software Studies Initiative we are focusing on the theoretical questions and practical research in one area of cultural analytics – using digital image processing and visualization for the exploratory analysis of large image and video collections.

Our key theoretical goal is to use big cultural data and computational techniques to question our basic cultural concepts and methods. Thus, cultural analytics can also be defined as discovery of new concepts and alternative ways to visualize and understand human cultural history and the present.

Here are some of the questions which drive our work:

Theory:
– How can work with "big cultural data" can help us to question traditional assumptions and concepts in humanities and social sciences
– What new theoretical concepts and models do we need to deal with the mega-scale of born-digital culture?
– How can we combine computational techniques and analysis of massive cultural data with more traditional humanities methodologies?
– What would "science of culture" driven by massive data look like, and what will be its limitations?

Practice:

– How do we explore patterns in massive visual collections which may contain billions of images and video?
– How do we research interactive media processes and experiences (evolution of web design, playing a video game, etc.)?
– How to best democratize computer vision and digital image analysis techniques so they can be used by researchers and students without technical backgrounds?

To address these challenges, we are developing easy to use techniques and software for exploratory media analysis and applying them to progressively larger image and video sets. In addition to digital humanities, these techniques can be also used in cinema studies, game studies, media studies, ethnography, exhibition design, sociology, anthropology, and other fields.

 

ויזואליזציה של קהילות – מתוך האתר של ג'ונתן סטריי – חוקר באוניברסיטת קולומביה בבית הספר לעיתונאות ועיתונאי. מלמד קורס בעיתונאות ממוחשבת

computational journalism.

Visualizing communities

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s